Палітра
 Каталог файлов
Головна » Файли » Методична скарбничка » З досвіду роботи

Опис досвіду
08.12.2014, 01:08

Опис досвіду.

«Даруй себе дітям! Будь терплячим у чеканні дива і будь готовим до зустрічі з ним у дитині».

 (Ш.Амонашвілі).

Сучасне життя потребує активної творчої особистості. Адже, що може дати більше насолоди, впевненості у власних силах, як не творчість.

Інтеграція України в світовий освітній простір викликала необхідність переглянути деякі підходи до навчання та розвитку дітей.

 В наш час інтерактивність  набуває все більш вагомого значення. Інтерактивне навчання змінює звичні форми на взаємодіючі. Проблеми та навчальні завдання в інтерактивних формах роботи учні вирішують у процесі спільного обговорення в малих групах. Таким чином учні вчаться взаємодіяти в залежності від ситуації.

 Тому темою свого досвіду я обрала «Використання інтерактивних вправ для формування художніх компетентностей  на уроках образотворчого мистецтва».

Актуальність даної теми – зміна традиційних методів навчання на інтерактивні.

Предметом дослідження  є використання інтерактивних вправ на уроках образотворчого мистецтва.

Інтерактивні підходи до навчання не нові для української школи. Вони використовувалися ще в перші десятиліття минулого століття й були поширені в педагогіці та практиці української школи. Лабораторно-бригадний і проектний методи, робота в парах змінного складу, виробничі й трудові екскурсії та практики, які застосовувались у ті часи, були передовим словом не лише в радянській, а й у світовій педагогіці.

Використання цих методів і форм навчання в окремих школах давало непогані результати. Так, у школі, організованій А. Рівіним у 1918 році, учні різного віку, навчаючись у парах змінного складу, за один рік засвоювали програму 3-4 років навчання. Ці методи навчання знайшли підтримку в учителів, але вони запроваджувалися в освітніх закладах без належного методичного забезпечення, теоретичного осмислення й експериментальної перевірки.

Застосування цих методів виявило певні проблеми й ускладнення: зниження ролі вчителя в навчальному процесі, неекономне витрачання навчального часу, відсутність в учнів достатньої мотивації для такого типу навчання. За сталінських часів такі методи взагалі були визнані непотрібними і піддані нищівній критиці. Вже на початку 30-х pp. XX ст. українська школа перетворилася на авторитарну, репродуктивно-орієнтовану, з панівною стандартизацією й уніфікацією засобів, форм і методик навчання.

Подальшу розробку елементів інтерактивного навчання ми можемо знайти у працях В. Сухомлинського, у творчості вчителів-новаторів 70-80р.ХХст.

(Ш. Амонашвілі, В. Шаталова,Є. Ільїна,С.Лисенкової та Ін.), у теорії

розвивального навчання. Однак за радянських часів творчість окремих педагогів була скоріше винятком, ніж правилом.

Наприкінці XX ст.інтерактивні технології набули поширення в теорії та практиці американської школи.

В останні роки в нашій школі стали широко використовувати їх при викладанні різноманітних предметів.

Образотворче мистецтво супроводжує людину упродовж усього життя, забарвлює його веселковими тонами, додає наснаги, фантазії... Потрібно вміти бачити і дарувати красу! Вчитися створювати її! І тоді світ неодмінно стане привабливішим, привітнішим та досконалішим...

Я намагаюсь забезпечити особистісний розвиток учнів та збагатити їх емоційно-естетичним досвідом щодо сприймання навколишнього світу, розвитку їх художньо-практичної діяльності, а саме:

  • формувати культуру людських почуттів,любові, доброти, милосердя через сприймання творів мистецтва;
  •  розвивати асоціативно-образне та просторове мислення, творчу уяву, зорову пам'ять, художній смак і творчі здібності;
  •  формувати уявлення про сутність, види та жанри образотворчого мистецтва, особливості художньо-образної мови, відповідної термінології та художньо-практичні компетентності, готовність використовувати отриманий досвід у самостійній творчій діяльності;
  • виховувати духовні та моральні ціннісні орієнтири у сфері образотворчого мистецтва, інтереси, смаки, потреби в творчості; національно-патріотичну свідомість та активну життєву позицію .

Вважаю, що моє завдання, як вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, тому що воно закладене там природою, управляти процесами творчого пошуку учнів, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості дитини, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатності розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання. У процесі вивчення образотворчого мистецтва учні повинні засвоїти відомості про найвидатніші твори художників, художньо-виражальні засоби образотворчого мистецтва. Вивчити основні принципи образотворчого мистецтва, особливості видів образотворчого мистецтва (живопис, графіка, скульптура, декоративно-прикладне мистецтво, архітектура), особливості жанрів (пейзаж, натюрморт, портрет). Учні повинні навчитися малювати з натури і з пам’яті окремі предмети, натюрморти, тварин і птахів, фігуру людини з передачею пропорцій, конструктивної будови, перспективи, кольору, тональних відношень. На уроках в учнів формується вміння стилізації природних форм, їх декоративного перероблення з дальшим використанням у візерунках, декоративних композиціях, а також навички використання у роботах симетрії, ритму, кольору. Учні знайомляться із постійною взаємодією різних видів мистецтва: музики ,театру, хореографії та літератури . Працюючи над вивченням, закріпленням та повторенням програмового матеріалу у своїй роботі використовую ІКТ, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання, зробити уроки цікавими, демонструючи різні техніки мистецтва та кращі зразки майстрів. На уроках застосовую різноманітні методи, прийоми та вправи, наприклад: «Що в чарівному мішечку?»,  «Ромашка»,«Знайди пару», «Склади пазл»,  «Неправильний малюнок», «Мікрофон» та інші. Учням подобається на уроках розв'язувати кросворди, ребуси, брати участь у турнірах, вікторинах, КВК. До таких уроків учні готують індивідуально-випереджальні завдання, використовуючи комп’ютер. Атмосферу захопленості уроком, предметом та мистецтвом у цілому намагаюся створити шляхом використанням різноманітних типів нестандартних уроків (з використанням комп'ютерів): урок-сюрприз, урок-казка, урок-конкурс, урок-мандрівка.

 Інтерактивні вправи для формування художніх компетентностей на уроках образотворчого мистецтва з використанням ІКТ.

Вправа «Вибери правильну дію»

 Художник Поет Танцівник Гончар (Малює, читає,ліпить,танцює)

Вправа «Сенкан» Підібрати сенкан до слова пейзаж:

Природа ….

Незвичайна, дика

Чарує, надихає, закохує.

Незвичайна картина милує око.

Вправа «Продовж речення»

Натюрморт – це….

 Портрет – це …

Я люблю образотворче мистецтво за … 

Вправа «Штриховка»

Намалюй 6 квадратів, вибери варіанти штриховки та замалюй.

 Вправа «Знайди відповіднсть»

За допомогою стрілочки знайди відповідність між термінами та їх значенням: Портрет гірський

Натюрморт історичний

Пейзаж шкільний

Вправа «Тести»

1. Повторюваність, чергування впорядкованих композиційних елементів – це: А) симетрія;

 Б) силует;

В) ритм.

2. Для витинанки, виготовленої з блакитного паперу, доберіть фон контрастного кольору:

 А) синій; Б) пурпуровий; В) жовтий.

3. Для витинанки, виготовленої з жовтого паперу, доберіть фон контрастного кольору

А) фіолетовий Б) червоний В) блакитний [3, с.56]

Вправа «Квітка - веселка». 

(Завдання: від різнокольорової квітки треба відірвати пелюстку і розказати все про колір.)

Вправа «Словесний малюнок»

(Завдання: вибери речення і усно опиши те ,що ти уявив)

1.Весна - це тепло, блакитне небо, яскраве сонечко.

2. Весна - це перші квіти, зелена травичка, зелені листочки на кущах і деревах.

3. Весна - це теплий дощик, веселі пісні пташок. Це перший грім і пер¬ша громовиця.

4. Весна - це мамине свято, це день народження Тараса Шевченка, це Великдень. Вправа «Так - ні» Розгляньмо застосування вправи «Так — ні» на уроці з теми: «Силует»

Вчитель ховає зразок і пропонує учням відгадати, про що йтиме мова на уроці, ставлячи запитання, які вимагають від учителя тільки відповідей «так» чи «ні». Учні можуть ставити такі запитання:

1. Це твір живопису (графіки, скульптури,...)? 2. Це малюнок? 3. Використали декілька фарб? 4. Це рельєф? Якщо знайдено учнями відповіді, вчитель показує класу зразок і оголошує тему уроку.

Вправа «Кольори осені»

Завдання: учень отримує 3 листочки, 2 з яких розфарбовані, наприклад жовтий та червоний, на не зафарбованому листочку треба створити новий відтінок.

Вправа «Я роблю це так» 

Дитина виступає в ролі вчителя. даючи консультації своїм однокласникам, наприклад, як правильно розмістити аркуш паперу і розташувати свою композицію.

Вправа «Чарівний пензлик» 

Завдання : отримати новий відтінок кольору. Спочатку учитель вводить дітей в ігрову ситуацію: - Ми всі художники -чарівники, творимо на папері чудеса. Зараз я вам покажу, як це робиться. У мене два листки паперу. Це – звичайний папір, а цей – змочений чарівною водою. У вас на партах у склянках стоїть чарівна вода. Я беру папір, змочений чарівною водою папір повинен знаходитися в стадії висихання, пензликом малюю три пелюстки малиновою фарбою, кольори будуть розпливчастими), потім – три пелюстки фіолетовою фарбою. Бачите, як кольори впливають один на другий. Ось і вийшли чарівні квіти. - Тепер давайте зробимо папір чарівним. Візьміть пензлик і опустіть у воду та змочіть ним папір. Покладемо пензлик, держіть руки над папером, закрийте очі і повільно рухайте і промовляйте: «Раз, два, три, папір чарівний. Дивись!». Так треба сказати 2-3 рази. Учні повторюють чарівні слова, а папір тим часом підсихає. - Тепер ми можемо створювати чарівні квіти. Візьмемо тоненький пензлик, вмочимо у жовту фарбу, промалюємо три пелюстки жовтою фарбою, потім – три пелюстки червоною фарбою, потім малюємо зелень.

Вправа «Уяви та домалюй» 

Роздаються аркуші, на кожному з яких намальовано коло діаметром 4 сантиметри. Діти на уроці працюють простими і кольоровими олівцями. Вчитель сповіщає дітям, що до них на урок завітала гостя, це – Фея. Вона пропонує цікаву гру. Фея. - Діти, зараз я покажу вам свій малюнок. Це коло. Спробуйте відгадати, що я хотіла намалювати за допомогою цього кола, і відтворіть це на своїх листках. Тільки не можна збільшувати і зменшувати це коло. Діти домальовують коло. Не всі відразу здогадуються, як потрібно зображати предмет, використовуючи готову форму кола, бувають і помилки. І тоді Фея вказує на помилки, допомагає ідеями.

Вправа «Я – тобі, ти - мені»

 Діти пригадують правила роботи з акварельними фарбами та по черзі розповідають один одному:

1) акварель потрібно розвести і, перш ніж малювати, перевірити колір на папері;

2) кольори не повинні перекривати один одного, інакше буде бруд;

3) якщо малювати аквареллю, де поряд є ще фарба, яка не просохла, фарба розтечеться;

4) малювати аквареллю можна і по вологому папері, тоді фарба розпливається, і виходить, що ми дивимося на малюнок через вологе скло;

5) потрібно знати правила змішування кольорів: червоний і синій кольори дають при злитті фіолетовий, червоний і жовтий – оранжевий, синій і жовтий – зелений.

Вчитель, якого хвилює результат своєї роботи, завжди буде прагнути створити творчу позитивно активну емоційну атмосферу, як справжній чарівник-казкар, повинен обгорнути дітей своєю природною щирістю, доброзичливістю, особливим артистизмом, витонченим розумінням прекрасного і глибокою повагою до вихованців та результатів їхньої творчості.

Для формування художніх компетентностей  у розділі «Графіка» можна використовувати ряд таких завдань :

 Свідомий вибір ліній та їхніх напрямків для створення певних образів: «сосновий ліс», «річка в го­рах».

 

(Зачитується під час виконання тренувальних вправ).

 

Лінії вгору стрімко знялись

І трохи в сторони розійшлись.

Що це нагадує? Ну ж,подивись —

Стовбури сосен здіймаються ввись,

А на голках коротенькі штришки —

Це зелененькі сосен голочки.

А на найбільшій сосні бачиш коло:

Хто там живе? Нумо, гляньмо довкола —

Он з-за сосни визира хвіст руденький:

То, мабуть, білочка збира опеньки,

Далі за соснами зоране поле —

Ген аж до обрію простяглось

З ліній прямих і довгих, неозоре —

Не видно, де скінчилось, а де почалось...

А далі за полем гори синіють

З ліній похилих, вони наче мріють,

А над вершинами хмари біліють.

А поміж соснами стрімким потічком

Тече, звиваючись, маленька річка.

Хвилясті лінії їй до вподоби —

Намалювати все це ти спробуй.

 

Передавання фактури за допомогою графічних засобів.

Хто в озері живе на дні?

Хто в озері живе на дні?

Назвать нескладно це мені:

Це рибки, раки, слимаки —

Робота є на всі смаки.

Кружечок — хатка слимака,

Овальчик — тулуб щупака,

Трикутники — то плавники

І хвостики. Ми залюбки

Шукаєм складові частинки,

Єднаєм їх — і на папері

З'явились річкові тваринки.

Із крапочок — пісок на дні,

Примінимо ми на уроці

Усі свої вміння.

І хвилі в озері є теж —

Вони з хвилястих ліній.

Ці лінії довгі, без меж,

І мають колір синій.

Наступне завдання можна використати під час демонстрації ілюстративного матеріалу до теми «Гратаж».

 

Завдання. З'ясувати зміст поняття тонового контрасту як засобу виразного зображення, ви­значити його значення в образотворчому мис­тецтві.

Чорна ніч — білі зорі зазирають у вікно,

Телевізор показує чорно-біле кіно.

Білий колір — це день, ну а чорний — це ніч,

Це простіш від простого, тут нема протиріч.

Кольори протилежні звемо контрастними ми:

Білий кінь в темнім лузі, білий колір зими —

Снігове біле пір'я чорну землю вкриває...

Білий — чорному ворог, та як гарно буває,

Як вони поєднаються в дивні узори

І  до нас усміхнуться в світлі місяця зорі,

І на чорному небі в час нічний проліта

Біла-біла комета, розпустивши хвоста.

Кольори протилежності спробуєм подружити —

Чорно-білу картинку можемо ми створити.

І тоді на папері у контрастному сяйві

Нам відчиняться двері у світи незвичайні

За допомогою цих завдань учні удосконалюють і розвивають графічні компетентності. Ці завдання доречно використовувати на уроках образотворчого у 5-6 класах.

Процес творчості, створення художнього твору ґрунтується на розумінні образної мови, на відтворенні форми, знанні законів композиції, кольору і неможливий без розвитку уяви асоціативно - образного мислення, творчої уяви, мистецького бачення.

Значну увагу слід приділяти розвитку композиційного мислення учнів та використанню в творчих роботах цілісності образотворчих і технічних завдань. Тому варто надавати перевагу нестандартним, самостійним композиційним рішенням учнів, творчому вибору технік і матеріалів.

У навчально-виховному процесі основою має стати діалогова стратегія педагогічної взаємодії. Рівноцінний, взаємний духовний обмін між учнем і вчителем, насолода від мінімальної самостійної участі в пізнанні мистецтва.

В організації практичної діяльності учнів мають домінувати творчі завдання і вправи в цікавій ігровій формі. Завдання з використанням інтерактивних технологій сприяють залученню учнів до спільної роботи, допомагають організувати дитячий колектив.

В процесі навчання доцільно використовувати такі форми роботи як колективна, групова, робота в парах.

Інтерактивні вправи можна використовувати при створенні композицій на будь-які теми, також виконувати як короткочасні замальовки з натури чи уяви, вони здатні швидко підняти настрій у дітей, викликати позитивні емоції, забезпечити ефективну роботу на уроці.

Інтерактивні вправи можна об’єднати в блоки:

  1. Цікаві перетворення.
  2. Розминка для очей та рук.
  3. Слова на палітрі.
  4. Проілюструй інформацію.

Найвиразніші дитячі малюнки – при виконанні швидких вправ-замальовок. Для швидких замальовок доцільно використовувати кулькові ручки, фломастери, маркери та маленькі аркуші паперу.

«Цікаві перетворення»

Це блок вправ, які стимулюють творче використання можливостей графічних та живописних технік,розвивають композиційні навички, розвивають асоціативне образне мислення, здатність порівнювати та узагальнювати.

Крапки, плями, лінії, каракулі і навіть відбитки брудних пальців – всі ці випадкові невдачі можуть стати поштовхом до створення несподіваних образів.

Наприклад  - вправа «Що сховалося у плямі?»

Крапнути рідкою акварельною фарбою пензликом. Дмухати у різних напрямах, нахиляючи папір і отримуючи різні за характером і формою плями, які схожі на чарівні квіти, кущі і дерева.

Цю вправу часто використовують на уроках образотворчого у початкових класах. А також можна використати і в старших під час малювання на тему: «Морські фантазії», «Чарівний ліс», «Фантастична тварина», «Космос».

Для розвитку фантазії доцільно використовувати вправу «Десять точок»

Не дивлячись на папір поставити 10 точок у довільному порядку. Потім з’єднати їх між собою, відмічаючи, яка фігура утворилася. Далі необхідно закінчити створення образу фантастичної істоти з певним характером, домальовуючи необхідні деталі. Обов’язково назва і маленька словесна розповідь казка до малюнку.

Блок «Розминка для очей і рук»

Розпочати урок можна тренувальними вправами-розминками, які допомагають сконцентрувати увагу. Ці вправи можна використовувати як електронні презентації, наприклад, «Малюємо за олівцем», так і просто повторювати за вчителем. Маленькій руці з олівцем потрібна практика, розвиваючі тренувальні вправи. Адже , те що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію.(Конфуцій).

Вправа «Сліпий художник»

Користуючись суцільною контурною лінією, намалювати будь-який предмет. При цьому не дивлячись на малюнок.  Готовий малюнок порівняти з натурою. Цей контурний малюнок тренує спостережливість, розвиває образне мислення , окомір, увагу, вміння узагальнювати.

Такі малюнки найвиразніші, тому що виконані живою лінією, без гумки.

     Блок «Слова на палітрі»

З самого початку букви були рисунками. Слово «писати» означає малювати фарбами, а кожна літера представляє собою графічний малюнок.

Вправа «Диктант у малюнках»

На основі опису певного пейзажу учні «відтворюють» композицію, розміщуючи основні елементи відповідно до планів

Блок «Проілюструй інформацію»

Людям інколи не вистачає інформації, як то кажуть, краще один раз побачити, ніж сто разів почути. Тому одного малюнку може бути достатньо, щоб пояснити складні речі, для яких потрібен багатослівний опис. Ось чому так необхідні ілюстрації в журналах, газетах, рекламі.

Робота в групах. Ілюстрування коміксів.

Дуже великою цінністю у розвитку дітей є фантазія. У педагогіці проводилося багато досліджень, які показали, що діти, які здібні до гри уяви, мають високий рівень інтелекту, легше долають труднощі, а також розвиток цих здібностей допомагає їм адаптуватися у процесі навчання. Процес фантазування відображає мислення та поведінку у реальному житті. Діти будують світ фантазій, тому що розуміють, що без цього у реальному світі їм важко жити.

Якщо відмовитися від деяких застарілих компонентів уроку, наприклад, тривалих нудних опитувань, мікролекцій на уроці, повчальних розмов, а йти в ногу з часом, застосовувати новітні технології, інтерактивні вправи та дидактичні ігри. То результат нашої діяльності не забариться.

Справа навчання та виховання – це мистецтво, а тому закінченість і досконалість – недосяжність, а розвиток і вдосконалення – нескінченні.

Учні засвоюють навчальний матеріал, коли їм цікаво, коли він оживає на їхніх очах, коли класна кімната перетворюється на сцену, де вчитель та учні – актори. Немає такого учня, який не відгукнувся б на гру, і таких ситуацій, які не сприяли б отриманню певних знань. Небайдужість учнів, насолода від спілкування з ними – вища нагорода в житті.

Готуватися до уроку все життя… це є для мене одним із опорних каменів того фундаменту, на якому виростає духовна споруда педагогічної майстерності.  

 

 

Категорія: З досвіду роботи | Додав: Вікторія | Теги: Опис досвіду
Переглядів: 1483 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Середа, 15.05.2024, 15:58
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
З досвіду роботи [4]
Майстер-клас [4]
Виступи на семінарах [2]
Конкурси, фестивалі [0]
Вхід на сайт
Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz