Палітра
 Каталог файлов
Головна » Файли » Методична скарбничка » З досвіду роботи

Вправи на уроках образотворчого
13.12.2014, 16:04

Вправи, які я використовую на своїх уроках.

Мистецтво – це, по суті, самопізнання людини в різних сенсах її буття і соціально-політичному , соціальному, національному, психологічному тощо. Кожен народ пізнає себе через своє мистецтво, людство і історію мистецтв. Гегель справедливо вважав, що цінність мистецтва полягає   у вираженні "глибинних інтересів, всеоб'ємних істин духу. У твори мистецтва народи вклали свої найзмістовніші внутрішні споглядання і уявлення. Мистецтво часто служить ключем, а у деяких народів єдиним ключем для розуміння їхньої мудрості."

      Ще в давнину було помічено, що мистецтво "навчає розвиваючи ". Через естетичну дію та насолоду, яку отримує людина в процесі художньої творчості і сприймання мистецтва, здійснюється і її виховний вплив, і пізнання, і передача досвіду, і аналіз стану світу.

         Мета мистецтва – надихати, очищувати людину, для цього воно і має бути прекрасним.

В молодшому шкільному віці дитина має недосконалу координацію рухів. Тому на уроках образотворчого мистецтва доцільно використовувати вправи з розвитку моторики руки. Бажано, щоб вони мали ігровий характер

Загально розвиваючі вправи..

З геометричних фігур скласти різноманітні предмети(орнамент), змалювати їх, зафарбувати, використовуючи основні кольори.

Ці вправи розвивають вміння аналізувати, бачити загальні образи предметів.

Також можна використовувати вправу «Домалюй», яка найкраще розвиває образне мислення.

Вправи для розвитку моторики руки, тренувальні вправи.

  1. проведення вертикальних ліній;
  2. проведення горизонтальних ліній;
  3. проведення похилих ліній;
  4. проведення хвилястих ліній;
  5. проведення спіральних ліній;
  6. малювання петель;
  7. безвідривне малювання.

Цікавими для розвитку уяви будуть вправи на стилізацію природних форм.

Живописні ігри-казки.

Сучасна школа надає учням всі можливості для розвитку свого таланту. Основними завданнями вчителя образотворчого мистецтва є підтримка учня в його творчих починаннях, допомога свідомо користуватись своїм талантом. Важко уявити урок образотворчого мистецтва без особливої емоціональної атмосфери захопленості. Вона досягається за допомогою живого слова вчителя, його безкінечних живих діалогів з учнями, музики, поетичного слова, ігрових ситуацій. Весь арсенал засобів працює на те, щоб захопити, запалити, розбудити  дітей. Тільки тоді можна говорити про результати художньо-творчої діяльності. Ось чому важливо, щоб на уроках образотворчого мистецтва лунали не холодні, бездушні, хоч і вірні відповіді учнів, а відповіді наповнені власним переживанням і відчуттями, абсолютно відверті хвилі душі і розуму. Кожен вчитель має поставити собі завдання – підвищити рівень сприймання дітей, щоб вони могли  сприймати все з навколишнього середовища

Гра-казка «Як посварились фарби». «не ображай хмарку».

Для вивчення хроматичних кольорів – вправа «Веселка» в техніці «по-мокрому».

Вправа " Якого кольору добро?"  кожен отримує силуетні малюнки тварин, птахів, людей. Завдання: один і той же контур зафарбувати добрими кольорами, а потім злими ( можна домалювати деталі). Вправа дає змогу дітям зрозуміти, що добро має яскраві, теплі відтінки та плавні, ніжні лінії, а зло навпаки – темне, з різкими, грубими лініями

Графічні вправи

Вправа "Виростити дерево" навчить учнів уміло користуватися таким виразним засобом як лінія. Учням пропонуються роздаткові картки із зображенням стовбура різних дерев. Учні мають уявити дерево різних порід і домалювати гілля до стовбура.

Познайомить дітей з плямою гра-казка "Мудрий ворон". Вчитель розповідає учням казку про ворона, який всім давав мудрі поради: лякливому зайчику – як стати сміливим, пухнастій кішці – як поладити з сусідським песиком і т.д. Під час оповіді казки вчитель пропонує учням зображувати силует птаха та тварин, яким ворон давав поради. В кінці учні мають  різними лініями зобразити фон.

Використання ігор-вправ на уроках ліплення

Кожній дитині властиво брати до рук  будь-яку пластичну масу (шматочок тіста, глини чи, навіть, мокрої землі) і без усяких зусиль витягувати, вдавлювати, припліскувати, а в результаті створити цікаві форми. Проходить певний час і цікавість до даного виду діяльності зникає.

Казка-вправа "Колобок".

Жили-були дід та баба,

     не було в них курки-ряби.

     Стали старі сумувати,

     думу думати й гадати.

     Що ж їх може звеселить?

     "Взять й вареника зліпить?" –

     Запитала баба кволо.

     Вимісила тісто, з столу

     всі прибрала зайві речі.

     Тісто чарівне, до речі,

     закрутилось, завертілось

     й раптом кулькою зробилось.

     "Чудасія проти ночі, - 

     каже баба, -

     Раптом очі десь взялись

     на нашій кульці".

     Дивляться, вже й ніс , як гулька

     прикрашає кульку ту.

     Потім ротик, чубчик, щоки,

     ніжки та ще й руки в боки.

     Постать зовсім не слабка.

     Так зліпили колобка.

Пластилін завжди під рукою, а робота з ним надзвичайно корисна для розвитку рухливості і вправності пальців.

Вправа "Змійка" дасть можливість удосконалити свої уміння  створювати різні  образи та й надалі розвиватиме вправність рук. З даної заготовки створити якийсь образ (глечик, гілочку і т.д.).

Попередні тренувальні вправи на уроках образотворчого мистецтва дають змогу навчити учня працювати в одному темпі. Під час вправлянь розвиваються деякі закономірності малюнка, діти вчаться гостріше бачити предмети в різноманітності форм, розмірів, кольору.

      Матеріал для вправ я добираю відповідно до віку дітей, вимог програми. Адже багаторазове повторення тих самих елементів вправ буде нецікавим для дітей. Тому у кожне завдання слід вносити якусь новизну.

Наприклад, перш ніж малювати узор для рушника з використанням прямих ліній, дітям варто виконати такий малюнковий диктант: на аркуші паперу (см) провести вгорі три горизонтальні лінії на однаковій відстані одна від одної, стільки ж – унизу; простір між горизонтальними лініями розділити вертикальними на рівні квадрати.        Перший квадрат зафарбувати одним кольором, другий іншим і т.д.

Інший приклад. Перед малюванням орнаменту дітям роздаю геометричні фігури (кола, трикутники) червоного, жовтого, синього кольорів. З них пропоную скласти візерунки у смужці, дотримуючись вимог чергування певних елементів, кольорів. Далі діти замальовують складені візерунки. А на останньому етапі роботи змінюють геометричні фігури стилізованими рослинами елементами схожої форми. В процесі роботи вдосконалюються навички проведення ліній, розвиваються окомір, орієнтація в просторі.

 

 

Тренувальні вправи іноді проводжу у формі ігор-загадок. Наприклад, роздаю дітям картки, на яких орнамент зображено частково. Кожен має уявити орнамент і зобразити його на аркуші.

Вправи з папером

       Світ  прекрасного безпосередньо перед нами, потрібно тільки уважно придивитись. Краса природи , неповторна і різноманітна, надихає людину і нерідко стає для неї джерелом творчості та насолоди.

   Проте діти часто проходять повз неї, не помічаючи її чарівності. В очах таких дітей природа втрачає  свою привабливість та незрівнянну красу. Втім, саме краса природи з прадавніх часів спонукала людей до створення прекрасного.

Паперопластика надає чудову можливість перетворити плаский аркуш паперу в об’ємне тіло. Папір – доступний матеріал, до нього всі звикли й застосовують для  різноманітних цілей. Він легко згинається, змінює свою форму, склеюється і розфарбовується. Завдяки цим властивостям із нього можна зробити чимало цікавих виробів.

Вправа «Сходинки» - учням роздаються смужки довільного розміру і пропонується скласти їх «сходинками».

   Вправа «Вусики» допоможе учням удосконалити свої уміння у роботі з ножицями та навчити обережно поводитись з папером. Для цієї вправи необхідні ножиці і тоненькі смужки паперу. Тримаючи папір у лівій руці за кінчик смужки у праву руку беремо ножиці і обережно кладемо смужку на одне з лез (внутрішня сторона ножиць). Легко придавлюючи смужку до леза, обережно ведемо ножиці від одного краю смужки до іншого.

Вправа «Коштовний камінь» розвиває логічне мислення дітей, удосконалює координацію рухів, вчить складати об’ємні форми. Діти отримують готові розгортки геометричних тіл і з них складають «коштовне каміння».

Таку вправу можна використовувати у вигляді гри-казки.

Наприклад, невідомий корабель потрапив у шторм. Велика скриня з дорогоцінним камінням випала у бурхливий океан. Різнокольорові камінці  розсипалися по всьому дну океану. Діти мають знайти камінці і повернути їх у скриню. (Замість скрині вчитель використовує будь-яку коробку, оздоблену яскравою аплікацією).

Композиційні вправи

   Будь-якій людині властиво слухати музику, танцювати, дихати, спостерігати за зміною дня та ночі. Людині властиво відчувати ритм.

Поєднавши колір із рухом шляхом переведення ритмічного руху на мову зображувальних засобів, можна створити щось нове.

      Вправа «Ялинка» ознайомить учнів з вертикальним ритмічним розвитком композиції (можна одночасно із спадаючим). Діти отримують трикутники зеленого кольору одного розміру і аркуш іншого кольору (тільки вертикальний ритм) або трикутники різного розміру (вертикальний та спадаючий ритм).

      Завдання: розмістити правильно ялинку на площині.

Оптичні вправи

   У вільну годину дитина залишається сам на сам із власними спогадами і враженнями, з’являється бажання виразити свої переживання, поділитися думками, спостереженнями.

Але всіх нас завжди захоплює щось нове. Оптичний спосіб змішування кольорів  є дуже цікавим. Зафарбована в такий спосіб поверхня стає живою, рухомою від мерехтіння, спалахів кольорових плям.

Вправа «Небо». Розділити аркуш на  дві частини лінією горизонту (більша - небо) і заповнити верхню частину аркуша крапками синього кольору та його відтінками.

Фізичні вправи – руханки

Сьогодення примушує нас переглянути своє ставлення до традиційних педагогічних підходів, зробити нові акценти в завданнях української освіти. Вона має бути спрямована не лише на те, щоб надати знання у вигляді певної інформації, а й на формування власної творчої діяльності, на формування власного світогляду.

Завдяки фізичним вправам – руханкам учитель може досягти ще кращого результату на уроці образотворчого мистецтва. Така вправа займе 1-2 хвилини, а результат говорить сам за себе.

Вправа «Кольорові олівці». Учням пропонується  уявити себе олівцями певного кольору (в залежності від кольору одягу) вчитель наказує підстрибнути на одній нозі зеленим олівчикам, присісти – жовтим, плеснути в долоні – червоним і т. д.

Вправа-руханка «Гумка». Вчитель читає рядки і демонструє рухи, а діти повторюють:

                   Гумка лінії казала:

                   «Ти від мене не втечеш,

                   (біг на місці)

                   Не таких ще я стирала,

                   (повороти ногами під час присідання)

                   Скрізь знайду, де б не сховалась»

                   (долоні почергово підносяться до брів

                   з одночасним поворотом тулуба).

         Вправа-руханка «Пластилін». Рухи діти повторюють за вчителем.

                   Взяли в руки пластилін.

                   Різнокольоровий він.

                   (імітація розминання пластиліну)

                   Ось зліпили ми хмаринку,

                   Із якої дощ іде,

                   (діти присідають)

                   Від дощу росте травинка,

                   (діти підіймаються)

                   Вітерець легенький дме,

                   (долонями махають на обличчя).

                   Прокидається Микола

                   (діти потягуються)

                   І швиденько йде до школи.

                   (ходьба на місці).

 

Категорія: З досвіду роботи | Додав: Вікторія | Теги: вправи
Переглядів: 2955 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Четвер, 16.05.2024, 04:51
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
З досвіду роботи [4]
Майстер-клас [4]
Виступи на семінарах [2]
Конкурси, фестивалі [0]
Вхід на сайт
Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz